8 maj 2014

Viktigt på riktigt



Läste några tänkvärda rader som Emma med bloggen Livskrafter skrivit. Måste dela med mig av hennes kloka ord som jag instämmer i:

"Vi västerländska nutidsmänniskor tänker hela tiden på hur mycket vi ska klarar av att jobba, hur stort vi kan bo och hur pass dyr bil vi ska kunna köpa för pengarna vi dragit in. Pengarna som kompenserar tiden vi sålt av livet vi fått i gåva. Vi vill jobba mer, tjäna ännu mer och konsumera mer. Vi brinner upp, vantrivs och springer in i väggar och klimatet försämras konstant som en konsekvens av konsumerandet. Vi borde nog istället tänka hur lite kan jag jobba och hur lite behöver jag tjäna för att fortfarande känna att jag har ett rikt liv och tid över för att leva och umgås med de jag älskar. Pengar är förnybar energi – Tid vi förlorat är däremot för alltid förlorad. Och jorden vi lånar från våra barn har vi alla ansvar att vårda med varsamma händer. Vad är egentligen viktigt på riktigt undrar jag ibland…"




Bilderna är tagna vid en kusinträff på Ängsskär förra sommaren
och har egentligen inget samband med texten.
Mer än att de passar in liksom.


2 kommentarer:

Lotta sa...

Jaaaa, många skulle bli väldigt mycket mer lyckliga om inte pengarna styrde deras liv eller att de struntade i det som så fint heter egentid då de ska förverkliga sig själva.... Jag älskar att gå här hemma och njuta av allt som jag har runtomkring mig, vilket givetvis innefattar familj och vänner. Men det är väldigt kul att jobba borta några dagar i veckan också för det är härligt med arbetskamrater. Jag känner mig så glad och nöjd över det liv vi har och skulle verkligen önska att fler kunde känna så!
Vårkram. Lotta

Carina sa...

Så sant så. Inte för att jag ska vara duktig, men jag försöker faktiskt tänka på det, tyvärr så jobbar jag inom vården och det arbetet håller på att utarma mig totalt....är livrädd för att hamna i sjukdomsfällan en gång till, så jag ser till att försöka ta det lite lugnt med jämna mellanrum. Däremot är jag jättedålig på att umgås, är så kopiöst trött när jag kommer hem från jobbet att jag stupar i säng och när väl helgen kommer då sover jag och försöker hinna med vardagssysslorna som jag egentligen borde hinna på vardagarna och inte på helgen....