17 juli 2011

Happy Days Fotoskola - del 4

Denna vecka lär vi oss om porträttfotografering i "Happy Days" Fotoskola. Läxan blir att fotografera en modell och tänka på alla bra tips vi fått denna vecka om porträtt samt även det vi lärt oss tidigare veckor om bildkomposition, ljus och manuella inställningar.

Eftersom jag inte visar bilder på familj och vänner här på bloggen fick jag hitta på en stand in. Fick bli min råtta från Val Thoréns i franska alperna som fick agera barn! Det var svårt att få till rätt färg på hans päls (skam den som ger sig!), men en stor fördel med råttan var att han satt still och tittade in i kameran! Det ville inte alltid barnen göra när jag övade på dem. Fast jag fick till en hel massa fina kort på barnen tillslut. Vilken skillnad det blir när man vågar sig på manuella inställningar!

Så här har jag gjort min läxa:
(klicka på bilden för att förstora)

 
 F/5,0
1/80 sek
ISO-100

F/8,0
1/200 sek
ISO-100 

 F/6,3
1/125 sek
ISO-100

 F/5,0
1/12
ISO-400

 F/8,0
1/160
ISO-100

 F/5,6
1/1000
ISO-100

F/7,1
1/160
ISO-100

8 kommentarer:

Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge! sa...

Hahah, helt underbart, gu vilken söt modell som fick hoppa in! :-D

Du fick med allt, manuella inställningar, ljus och bildkomposition, fint!!

lägger in dig i läxlistan, kramar!

Fröken Grön sa...

Han var en riktig sötnos, den där lilla råttan!
Kul med fotoskola och att du vågar laborera med bildvinklarna, - det blir bra!
/Anna-Karin

Fru Vallmo sa...

Oj vad kul! Jag hade också först svårt att övertala min dotter att hjälpa till. Skulle aldrig ha kommit på tanken att göra så! Så kul med olika motiv och vinklar! MVG från mig!

Ord & Känsla sa...

Blev ju jätte bra med en kramgo modell, hihi!
Fina kort som vanligt har du tagit:)

Kram kram

Madame Edith sa...

Fina bilder!!!

Är det en fotoskola på distans du går? Skulle verkligen vilja gå något liknande själv :)

Hoppas att du har det bra, kram!

Mira sa...

Vilken sötnos ;-)

Anna sa...

Åh, vilken smart lösning! Det ska jag ta efter då jag inte har tillgång till någon levande modell för tillfället!

Superfina bilder du tagit!

Marie sa...

Superfina bilder du tagit =D, lättsam modell med =D