22 juli 2011

Happy Days Fotoskola - del 5

Vi har kommit fram till del 5 i "Happy Days" Fotoskola. Läxan denna vecka lyder: "Fånga barnen på bild!" Ta del av tipsen från denna vecka när du fotograferar modellen/modellerna. Använd dina kunskaper från tidigare delar i fotoskolan vad gäller bildkomposition och ljus. Har du möjlighet att använda manuella inställningar så prova gärna dessa och ange då även vilka värden du använde till bilden.

Gör ett litet undantag och låter barnen få vara med här på bloggen (annars blir det svårt att genomföra veckans läxa!). Utöver dessa bilder jag visar här har jag tagit många närbilder med härliga ansiktsuttryck, men de behåller jag för mig själv. Det var ganska svårt att hinna tänka på vinklar, ljus och att ställa in alla manuella inställningar själv då det ju oftast är ögonblicksbilder när man fotar barn. Försökte mig även på att ställa in skärpan själv. Blev många bilder innan jag blev någotsånär nöjd!


Så här har jag gjort min läxa:
(klicka på bilden för att förstora)
 
 
F/5,6
1/160
ISO-400

 F/5,0
1/60
ISO-100

 F/5,6
1/100
ISO-100

 F/4,5
1/60
ISO-100

 F/5,0
1/60
ISO-200

 F/10
1/250
ISO-100

 F/7,1
1/400
ISO-100

 F/5,6
1/250
ISO-200

F/8,0
1/200
ISO-100


6 kommentarer:

Ord & Känsla sa...

Jättemysiga sommarbilder på goa killar! Håller med dig om att det är svårt att ta bilder på barn i farten;)

Kram Helena

Fröken Grön sa...

Fina bilder, fina barn!
Ha en fin helg!
/Anna-Karin

Anna sa...

Superfina foton!
Själv avstår jag läxan denna gång då jag ej har tillgång till några barn att fota just nu.

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Haha! Minen på den första bilden!! Underbar!

Villa Carl Larsson sa...

Tack för titten :) Ja du har nog med all säkerhet rätt. Ibland hinner man mer, ibland mindre. Jag ska absolut passa på att njuta av varje ålder nu. Jag ska pussa upp min lilla gosse för sen när han blir tonåring är det nog inte aktuellt att morsan pussar på honom. Men vem vet.. hihi. Just nu är han bara för söt och jag är en mycket stolt mamma.

Många kramar från Josefin

Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge! sa...

Väl utfört, du har verkligen lyckats med läxan! Älskar känslan av liv och rörelse, glada barn och lek! :-)

Länkar din läxa!