29 december 2012

Chokladdoppad lakritskola med havssalt

Vad det är härligt med jullov! Vi myser omkring här och gör det vi känner för. Idag har vi haft snöbollskrig, byggt snögubbar, läst julklappsböcker, spelat "Försvunna diamanten" och strax ska vi iväg och spela bowling. Sedan blir det lördagsmys med film och smågodis. Ja, man får unna sig allt detta när det är jullov!

Min svägerska hade gjort så gott julgodis till julafton. Upptäckte att jag har ju receptet här hemma i min julgodisbok. Så jag tänkte dela med mig. Passar ju alldeles utmärkt som nyårsgodis också. Håll i er, det här är riktigt gott!




Chokladdoppad lakritskola med havssalt

ca 60 stycken

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
1/2 påse eller 3/4 dl turkisk peppar (hårda lakritskarameller)
2 tsk smör
200 g mörk choklad


Klä en form, 20 x 20 cm, med bakplåtspapper.
Krossa karamellerna i en mortel.
Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkiska pepparkaramellerna i en vid gryta.
Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock och utan att röra tills termometern visar 117-120 grader eller tills smeten klarar kulprovet. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.
Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna.
Smält under tiden chokladen i vattenbad, låt den svalna. Det ska helst bara vara ca 10 graders skillnad på kolan och chokladen!
Skär eller klipp kolan i bitar.
Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper.
Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.
Förvaras kallt.
Njut!



7 kommentarer:

Carina sa...

Guuuud, så gött det lät :)
Tyvärr är jag alldeles för lat :)
Gör nämligen minsta möjliga på min julsemester:)
...men gött lät det, och jag ÄLSKAR salt lakrits!
Lyckost dig att ha sådana kolor.
Smaka en åt mig med, är du snäll :)
Ha en skön kväll.
Kram

Ord & Känsla sa...

Hade tänkt att göra kola till jul, men barnen gillar inte lakrits och så blev det ingen annan heller. Jo, chokladplattor med krossad polkagris gjorde vi. Inte så illa det heller;)

Ha en fortsatt skön ledighet!
Kram Helena

Anonym sa...

Mums mums mums gott slut fina Lotta och gott nytt 2013 kram Sofia

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

OjOjOj..det lät riktigt gott !!

Önskar dej ett riktigt Gott Nytt År...kramar till dej !

Fröken Grön sa...

Mums! Och jag som precis satt här och sa att nu är det nog dags att hålla igen på julsnaskandet...
Gott slut och en fin nyårsafton önskar jag dig!
/Anna-Karin

Unknown sa...

Låtervsim en riktigt skön jullovslunk!
Men mums så gott de lät, jag som älskar lakrits!
Önskar dig ett riktigt gott nytt år!!
Kram på dej

Gertie sa...

Mmm, det vattnas i munnen!
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År 2013, ett ljust, varmt, kärleksfullt och kreativt år!