1 augusti 2011

Happy Days Fotoskola - del 6

I del 6 i "Happy Days" Fotoskola är det dags att "Slappna av och släppa loss kreativiteten"! Läxa: Ta kort lite oplanerat, oväntat och hur som helst. Utmana dig själv att inte tänka så mycket utan gå på impuls och bara gå loss i ditt fotograferande!! Välj sedan ut någon eller några av de bilder du anser bäst och beskriv vad det är i den/dem du tycker om och gärna lite kortfattat hur bilden blev till.

"Fotografier kan även vara abstrakta och ickeföreställande precis som i vilken konstart som helst. Kanske hittar du någon intressant detalj i din omgivning? Något med vackra färgkontraster som kan vara fint i bild? Eller kanske fångar ett vackert reflekterande ljus i ett vattenspel din uppmärksamhet? Kanske vart den "misslyckade" oskarpa bilden rätt intressant i alla fall? Eller kanske har du valt att skapa en bild med hjälp av lång slutartid för att få ett spännande resultat med oskärpa och rörelse i bilden?"

"Tänk på att det måste inte bli tekniskt perfekt, det viktiga är att känslan finns där i bilden, att den förmedlar något och känns intressant att titta på, att bilden fångar betraktarens uppmärksamhet. En bild blir inte bra bara för att den har den optimala skärpan, kvalitativa inställningar osv, den blir bra för att känslan finns där och förmedlar något. Finns inte känslan inom dig som fotograf när du trycker av finns den säkert inte heller på bilden sen."


Så här har jag gjort min läxa:
(klicka på bilden för att förstora)



Hemma i "kakelugnsrumsfönstret" står dessa ljusstakar som jag tycker är så vackra. Ju mer man fotograferar ju mer observant verkar man bli på detaljer i sin omgivning som skulle kunna göra sig bra på bild. Titta i glaskulorna, där ser man vårat uthus upp och ned! I den suddiga bakgrunden ser man min planteringshörna i morgonsolen. (Klicka på bilden = förstora, så syns det ännu bättre!)



När jag satt och åt frukost på altanen en morgon såg jag plötsligt hur vackra dessa färger är tillsammans. Det grånade trägolvet, den grå plåten, fatet i lera, den vita krukan och så den gröna växtligheten i bakgrunden.



Skulle hjälpa M upp i barnens klätterträd. Då får jag se detta, naturens egna konstverk på en gren. Visst ser det ut som ett gulligt litet apansikte?! Eller vad tycker ni det föreställer?


Det här var en extra rolig läxa! Och det känns så bra när mycket av det vi lärt oss tidigare veckor bara finns där utan att man behöver tänka. Fotade även denna gång mycket med manuella inställningar. Börjar förstå bättre och bättre hur bländare, slutare och ISO hänger ihop. Det blir bara roligare och roligare att fotografera! Tack för en inspirerande och lärorik fotoskola Josefin!



3 kommentarer:

Emmas Andra Bullar sa...

Vad du är duktig Lotta! Superfina bilder!
Kram Emma

Ord & Känsla sa...

Jag tycker det här var den svåraste läxan, har ingen fantasi allas...har tagit några foton iaf.

Dina var väldigt bra som vanligt;)
Kram Helena

Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge! sa...

Vad häftigt mönster du hittade på trädet, det är roligt att både se o läsa att du gjort nya upptäckter när det gäller att se nya bilder i fotograferandet. Det var det jag ville att man skulle få insikt med i denna läxa, jättebra utfört!

Jag länkar!