15 augusti 2011

Happy Days Fotoskola - del 8

I del 8 av Happy Days Fotoskola får vi lära oss vad ordet bokeh betyder och hur man fotar bokehbilder. Veckans läxa: Prova att fånga fina bokehbilder.

Bokeh är en japansk benämning för suddighet i bild, när man får fina ljuskällor att bli till cirklar i bilden där oskärpa hamnar, som i bakgrunden.

Det är enklast att fånga bokeh fint i bilden med systemkamera med antingen macroobjektiv, teleobjektiv eller ett objektiv med stor bländare som är vanligt på fasta objektiv. Man får då kort skärpedjup som kan skapa bokeh i det oskarpa området.

Men för att det ska bli en bra och fin bokehbild krävs även ljus. Bäst resultat ute hittar man t.ex om man fotar mot en buske eller trädkrona där ljuset silar mellan grenarna. Även vid vatten som glittrar kan man få vackra bokehbilder om man får med det i oskärpan. Man vill åt ljusglimtar, ljuspunkter och blänk i saker som reflekterar ljus! För det är ljuspunkterna som blir cirklar i oskarpt område.


Så här har jag gjort min läxa:
(klicka på bilden för att förstora)



Kvällssolen lyser bakifrån på glasen i bakgrunden. Fotat i uterummet.


Solens strålar träffar en blomma i uterummet. Fotat mitt på dagen.


Håller upp Prästkragen mot äppelträdet och fotar i motljus.


Solljus silar ner genom päronträdets lövverk.
Min gamla cykel får vara med igen!


Fotat i motljus under päronträdet.


Samma som ovan, fast med mera zoom.


Ring, ring! Kvar under päronträdets krona.


Samma som ovan, fast med mera zoom.


Hjälmarens....


....glittriga vatten.


Äpplet ligger på en bänk under päronträd.
Fotat i motljus.


Håller upp äpplet mot päronträdets lövverk.


Samma som ovan, fast i ett lite annat ljus.


6 kommentarer:

Ord & Känsla sa...

Det där får jag plugga mer på. Har inte provat, har inte hittat tiden denna vecka.
Du har fotat så fint med många bra motiv som ger liv i bilden!
Hoppas det är bra med dig:)

Kram Helena

birgit sa...

Vilka vackra bilder! Helt otroligt vad du kan åstadkomma med kameran. Kramar!

Designe sa...

Så fina bilder! Tycker det var häftigt med hjärtat du gjorde längre ner och när du snurrar kameran! Läckert!:)

Karins fotoblogg sa...

Det är så fint med bokeh! Du har många tjusiga exempel här i din läxa!

Kram!
ps det var inte mina bebisar, jag bara fotade magen ;) ds

Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge! sa...

Åh vad läckert, första bilden gillar jag lite extra. Väl utfört! :-)

Fru Vallmo sa...

Vilka härliga bilder!
Jag tyckte det var himlasvårt att utföra den här läxan. Jag fick inte till det och vet inte vad jag gjorde för fel... tänkte skiter i bokeh, men när jag ser dina bilder, då vill jag kunna det också, de är så vackra!!
Ha en fin lördag!