22 augusti 2011

Långhelgstripp

Vi tog ledigt i fredags och for iväg på en liten långhelgs tripp. Inte världens bästa utflyktsväder, för oj så det regnade! Fredagen spenderades på Kolmården, varav halva dagen i ösregn. Men vi trotsade regnet och tittade på alla djuren. Vi åkte berg&dalbanan två gånger i regnet, riktigt härligt faktiskt! M 5 år sa första gången vi åkte: "Oj vad det kittlar i magen! Jag tror jag ska åka en gång till!" Å så gjorde vi det!

På kvällen åkte vi vidare till mysiga Trosa för att övernatta på vandrarhemmet Snipan. Tyvärr regnade det även där. På morgonen fortsatte vi mot Stockholm för att gå på Naturhistoriska muséet och Cosmonova. Såg 3D filmen "Flying Monsters", gick upptäckarrundan Dino och tittade runt på alla utställningar. När klockan närmade sig fem regnade det mer än någonsin ute och himlen var mörk åt alla håll. Typiskt, vi som skulle gå på Gröna Lund också! Fick ställas in, med löfte om att ta tåget upp över dagen en annan helg för ett Grönan-besök.

Istället åkte vi direkt till Södertälje och det bokade familjerummet på Scandic Skogshöjd. Åt en god middag på en italiensk restaurang, gick tillbaka till hotellrummet, inhandlade godis och hade myskväll med spel och tv-tittande. Vid det laget sken förresten solen igen!

Söndag förmiddag, efter bad och lååång frukost, åkte vi mot Nykvarn och Stallarholmen för att hälsa på släktingar till J. På vägen stannade vi vid Snebro Gårds loppis. Fyndade dessa fyra glas för 30:- styck. Tänkte ha dem att ha värmeljus i. Enligt säljaren är de ur Kosta-serien Elon från början av 50-talet. Kanske blev jag lurad och det inte var något fynd, vad vet jag? Fina som ljuslyktor blev de i alla fall!





Tyvärr var det svårt att fota när det envisades med att regna så häftigt. Men lite bilder fick jag allt ihop. Ni får se några av dem här framöver....

På tal om loppis, på söndag är det GÅRDSLOPPIS hos Emmas Lillstuga om ni har vägarna förbi utanför Hjalmars Viby!! Skyltar från Vretstorp.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken mysig helg ni haft det : ) Glasen vet jag inget om men fina var de iallafall : ) säkert ett fynd : ) kram Sofia

Ord & Känsla sa...

Detv låter som ni har haft en jättebra helg trots vädret! Ni har ju hunnit med såå mycket!
Vad mysigt att åka till så många ställen och bo på hotell som barnen gillar:) Synd att det regnade i Trosa. Där bör solen skina för att mysfaktorn ska infinna sig, eller hur?

Glasen som du har tänkt använda som ljuslyktor ser verkligen gamla ut. Han som sålde dem talade säkert sanning:)

Skulle vara kul med loppisen hos Emma. Vi är utan barnen i helgen och har planerat en del. Får se om jag ångrar mig.

Vad kul att du tyckte soffan blev bra fast jag inte visade hela. Jag är stolt faktiskt!

Kram Helena

Lena J sa...

Hej

Vad mysigt med en semestertrip innan vardagen drog igång på allvar
Ljuslyckterna/ glasen kommer att lysa upp höstmörkret jättefint
Ha det gott
Lena

Ninni sa...

Vilen mysig helg det verkar ha blivit trots vädret. Det är skönt att komma bort någon dag ibland.
Vilka fina glas du hittade! Huvudsaken är väl ändå att man själv är nöjd med fyndet :)
Må så gott!

Emmas Andra Bullar sa...

Tack söta rara för reklamen! Nu håller vi tummarna för uppehållsväder!
Jättefint blev det med glasen som ljuslyktor!
Kram Emma