7 augusti 2011

Happy Days Fotoskola - del 7

Denna vecka i Happy Days Fotoskola går vi igenom den mest grundläggande fotoutrustningen. De som vill fortsätter också att leka vidare med sin kamera, vilket jag gjort.


Så här blev det när jag lekte vidare:
(klicka på bilden för att förstora



I skymningen ställde jag in lång slutartid och ritade ett hjärta med kameran. Jag fokuserade på husets ytterlampa, tryckte av och ritade sedan hjärtat upp och ned (!) för att det skulle bli rätt vänt på fotot. Någon som kan förklara varför man måste rita hjärtat upp och ned??



Här har jag också ställt in lång slutartid och dragit kameran sidledes när jag tryckte av. "Flox i farten"!



Med flit tog jag bilden med oskärpa. Buske mot husvägg.



Barnens lego fick vara med på ett hörn. Även här ställde jag in oskärpa med flit.



Discokula som reflekterar en massa färger i rummet.



Och så var jag ju tvungen att prova detta med att snurra kameran. Lång slutartid, tryck av och snurra kameran. Här nävor i rabatten (skuggigt).



Nävor i rabatten när solens strålar hittat dit.



Fortsätter snurra kameran. Trådkorg med stenar som står på en stor sten.



Och så lite snurrig ved på tork. Kanske torkar den fortare så här?!



Många snurrbilder blev det! Ger en läcker effekt tycker jag. Här syrénhäcken.



Lobelia i motljus.



Några höstiga blad på körsbärsträdet i motljus. Det lider mot en mysig höst sakta men säkert!



7 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina bilder coolt : ) kram Sofia

Ord & Känsla sa...

Otroligt häftiga bilder! Du har verkligen testat allt, vad kul med att snurra kameran sådär. Har inte testat det ännu. Jag hoppar denna vecka dock.

Kramis

Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge! sa...

Vilken fin bild det var med hjärtat, gillar att du fortsätter gå loss med kameran och leka dig fram olika bilder, helt enkelt suveränt! Men menar du att du fick rita hjärtat upp o ned för att det skulle bli rätt? Det måste jag prova...

Tusen tack för bra tips och önskemål inför fler delar till fotoskolan med! :-)

Livsnjutaren sa...

Härlig lektion. Tack/Fia.

Anonym sa...

Vilka coola snurrbilder. Det måste jag också testa. Kram AKL

birgit sa...

Vedsnurren fick mej att tänka på min farmors rundvirkade trasmatta en gång för länge sen. Har du sett att det ser ut som ett ansikte i mitten av snurran av syrénhäcken?Kramar

Maja - FOTO - fotogeniquee sa...

Vilka häftiga bilder!